Review LMS/NRM

De verkeersmodellen LMS en NRM zijn een belangrijke basis voor de onderbouwing van beleid en besluiten van IenW. Afgelopen jaar hebben Rijkswaterstaat en ProRail een externe review door TNO laten uitvoeren op deze modellen. De hoofdconclusie van de review is dat het LMS en het NRM over het algemeen geschikt zijn om effecten van exogene ontwikkelingen en beleidsmaatregelen op de mobiliteit en de verkeersstromen te bepalen. Vergeleken met andere landen is het LMS/NRM geavanceerd en uitgebreid. Het model en de onderliggende nutsfuncties en toedelingen zitten goed in elkaar. De mate waarin het LMS/NRM ‘fit for purpose’ is, hangt vooral af van het detailniveau en de complexiteit van de vraag. In het algemeen kan worden gesteld dat het model het meest geschikt is voor vragen over het hoofdwegennet en de vervoerwijzekeuze in de hoofdcategorieën auto, OV (trein, bus, tram of metro), fietsen en lopen. Detailleringen in termen van verschillende subcategorieën binnen één vervoerwijze, verschillende verplaatsingsmotieven, verschillende voertuigkenmerken en verschillende regio’s zijn afhankelijk van de beleidsvraag in meer of mindere mate mogelijk. Afhankelijk van het beleidsonderwerp zijn er aandachtpunten en/of beperkingen in de toepassing van het LMS/NRM. Het is dus van belang dat het LMS/NRM met kennis van de mogelijkheden en de beperkingen wordt toegepast. Naast een aantal aandachtspunten geeft TNO een aantal aanbevelingen voor nader onderzoek voor modelontwikkeling in de komende jaren.

Datum rapport
28 februari 2022
Auteurs
Snelder, M., Vonk Noordegraaf, D.
Uitgever
TNO. In opdracht van Rijkswaterstaat
Documentnummer
TNO 2022 R10341